Kun Korona-tilanne huolestuttaa

Elämme Suomessa varsin poikkeuksellisia aikoja. Elämämme muuttuu hetkellisesti, kun kouluja, harrastetiloja ja julkisia rakennuksia kuten kirjastoja suljetaan. Osa työntekijöistä työskentelee kokonaan kotoa käsin ja totuttu sosiaalinen piiri pienenee. Kaikki eivät myöskään voi jäädä kotiin, vaan työpaikalle on mentävä.

Meissä herää varmasti monia huolia ja pelkoja laidasta laitaan; sairastunko itse tai sairastuuko läheiseni, miten viihdytän lapsia kotona ja uskallanko vierailla iäkkään isovanhemman luona. Kaikki tunteet ovat luonnollista reagointia vakavassa tilanteessa, jossa on paljon epävarmuustekijöitä. Mikäli omassa tai läheisten terveydessä on välitöntä hoitoa vaativa tilanne, on syytä noudattaa yleisiä toimintaohjeita. Mikäli oma lievä oireilu tai tilanne yleisellä tasolla aiheuttaa huolta ja ahdistusta, on hyvä pysähtyä pohtimaan, miten omaa oloa ja tilannetta voi helpottaa.

Pelkoa ja huolta voi pyrkiä helpottamaan esimerkiksi seuraavilla keinoilla:

  • Rajoita aikaa, jonka vietät uutisten ja someviestinnän seuraamiseen
    • On tärkeää seurata tilannetta, mutta omaa oloa on hyvä tarkastella ja huomioida, miten pitkäaikainen ja aiheen ympärille suuntautuva huomio vaikuttaa omaan mielialaan. Voit esimerkiksi pitää pidempiä aikoja, jolloin mieli saa muuta ajateltavaa ja mielekästä tekemistä.
  • Juttele läheisillesi tai ulkopuoliselle tukihenkilölle esimerkiksi työterveyspsykologille
    • Omista huolista kannattaa puhua ääneen esimerkiksi läheiselle ystävälle tai perheenjäsenelle. Erityisesti nyt, kun moni muukin varmasti pohtii samoja asioita. Puhuminen yleensä auttaa, sillä autonominen hermostomme rauhoittuu parhaiten lämmön, lempeän puheen ja -kosketuksen kautta.
    • Mikäli sinulla ei ole läheistä, jolle puhua, apua saa myös ulkopuoliselta tukihenkilöltä esimerkiksi työterveyspsykologilta.
  • Liiku paljon luonnossa
    • Tutkimusten mukaan luonnossa liikkuminen rauhoittaa stressitilaa. Et myöskään lisää riskiä taudin leviämiselle.
  • Tee mahdollisuuksien mukaan itsellesi tärkeitä asioita
    • Esimerkiksi musiikki ja taide ovat hyviä keinoja purkaa omaa tunnetilaa, joten voit kuunnella mielimusiikkiasi. Voit myös lukea, kuunnella podcasteja, katsella elokuvia, silittää lemmikkiä tai, mitä vain, mikä sinusta tuntuu hyvälle ja auttaa mieltäsi rauhoittumaan.

AITO Työterveyden työterveyspsykologit pitävät lähi- ja etävastaanottoa ja heille voi varata ajan numerosta 09 839 22012. Tarkistathan, että työterveyspsykologin palvelu kuuluu työterveyshuollon sopimukseesi.

 

Asiantuntija: Sanna Hyyhö, työterveyspsykologi
Teksti: Karita Kangasmaa

Lue lisää:

Ajankohtaista Koronaviruksesta ja, mitä tehdä, jos epäilet tartuntaa

 

Asiakkaaksi AITO Työterveyteen?

Haluatko aloittaa yhteistyön kanssamme? Klikkaa sivulle ”Tee sopimus työterveyshuollon palveluista.” Otamme sinuun pian yhteyttä.