Elätkö hetkessä vai huolehditko jo huomisesta?

Kaikki tietävät, että maailma ei ole mustavalkoinen ja harva asia on ehdottomasti jotakin. Kriisitilanteessa aivomme kuitenkin hakevat automaattisesti helppoja ratkaisuja ja toimintatapoja reagoida. Tämä ei kuitenkaan usein toimi käytännössä, koska asiat ja tilanteet muuttuvat koko ajan. Se, mikä eilen oli varmaa ei pädekään enää välttämättä tänään.

Ihminen on äärimmäisen sopeutuvainen, mutta kyky sopeutua tulee jälkijunassa. Usein menee hetki, että omat voimavarat saa käyttöön ja on valmis muutokselle. Tulevaa ei myöskään kannata murehtia etukäteen. Tutkimusten mukaan etukäteen huolehtiminen ei auta selviämään huomisen murheista yhtään paremmin, vaan päinvastoin se heikentää selviytymistä tässä hetkessä.

Painatko jarrua vai kaasua? – Tunnista omat toimintatapasi ja vaikuta käytökseesi

Projektin lanseeraus lähestyy ja jotain yllättävää tapahtuu. Työkaverisi haluaa jäädä analysoimaan tilannetta rauhassa, kun taas sinun mielestäsi nyt tarvitaan nopeita ratkaisuja ja ripeitä suunnanmuutoksia, jotta projekti saadaan pysymään aikataulussa. Ihmiset suhtautuvat eri tavalla poikkeaviin tai yllättäviin tilanteisiin; toiset voivat lamaantua ja toiset aktivoitua. Työkaverisi mielestä nopea reagointitapasi aiheuttaa turhaa sähläystä ja hässäkkää jo muutenkin kaoottiseen tilanteeseen, sinua taas harmittaa työkaverisi hitaus. Pitkään jatkunut poikkeava tilanne voi kärjistää tilanteita työyhteisössä, kun yhteistä säveltä ei enää löydykään. Miten sinä käyttäydyt tällaisissa tilanteissa ja tiedostatko sen?

Oli toimintatapasi sitten jarruttelija tai toimija, molemmista on hyötyä. Kriisitilanteessa toimija saattaa altistua sähläykselle ja virheisiin, jolloin toppuuttelija voi pelastaa tilanteen kysymällä tarkentavia kysymyksiä. Toimija taas pystyy tekemään ratkaisuja nopeallakin aikataululla ja pysymään sovitussa deadlinessa, koska saa vakuutettua työkaverit lähtemään mukaansa. Tiedostamalla toimintatapasi, voit aktiivisesti vaikuttaa käytökseesi, selvitä mahdollisista haasteista helpommin ja ymmärtää myös paremmin toisten tapoja toimia.

Miten suhtaudut omiin huoliisi ja epätietoisuuteen?

On hyvin yksilöllistä, miten paljon siedämme epätietoisuutta. Epävarmana aikana taivumme helposti negatiivisuuteen ja mielemme lietsoo ikäviä asioita ja valmistautuu pahimpaan etsimällä erilaisia skenaarioita. Keskity realiteetteihin ja selvitä faktat. Kysy itseltäsi, mitkä asiat säilyvät ennallaan ja, mihin voit oikeasti vaikuttaa. Vältä draamaa, ja pidä sellaiset asiat etäällä, joihin et voi panostaa.

Kaikissa epävarmoissa- ja muutostilanteissa on tärkeää löytää itselle sopivat keinot hoitaa itseään. Stressistä ei kannata kokea syyllisyyttä. Kuvittele esimerkiksi vaaka, jonka toisessa päässä on kaikki stressiä tuovat asiat, joista et pääse eroon. Jotta saat vaa´an tasapainoon, lisää toiseen päähän sinulle hyvää oloa tuovia asioita. Tee asioita, jotka ovat tärkeitä ja joista saat mielihyvää. Pidä kiinni myös perusasioista; nuku riittävästi, syö hyvin ja liiku. Vietä aikaa läheistesi kanssa, nauti luonnosta, halaa lastasi, puolisoasi, lemmikkiäsi ja vaikka itseäsi. Tiesitkö, että stressin vastalääke oksitosiini eli mielihyvä- ja läheisyyshormoni aktivoituu kosketuksesta?

Kerro huolistasi ja hae tarvittaessa apua

Monelle auttaa keskustelu läheisten kanssa, mutta apua saa myös työterveyshuollosta. Joskus tuntemattomalle puhuminen omista huolista voi olla helpompaa. Varaa keskusteluaika esimerkiksi omalle nimetylle työterveyshoitajallesi lähi- tai etävastaanotolle AITO Työterveyteen.

Työyhteisön kriisi- tai huolitilanteita voidaan ratkoa myös esimerkiksi työnohjauksessa. Usein helpottaa, kun tietää, että monet muutkin painivat samojen huoliajatusten tai pelkojen kanssa. Yhdessä löydetään omalle työyhteisölle sopivat toimintatavat ja opitaan työskentelemään yhdessä myös epävarmoissa tilanteissa. Lue lisää työyhteisöille tarjoamistamme palveluista täältä.

 

Asiantuntija: Anna Lohman, työterveyspsykologi, ekonomi, työnohjaaja
Teksti: Karita Kangasmaa

 

Asiakkaaksi AITO Työterveyteen?

Haluatko aloittaa yhteistyön kanssamme? Klikkaa sivulle ”Tee sopimus työterveyshuollon palveluista.” Otamme sinuun pian yhteyttä.